måndag 5 december 2016

När barn blir politiska slagträn

Jag vill egentligen inte skriva det här. Jag vill inte bidra till att fortsätta debatten där ett barn gjorts till slagträ för rasister och transfober, men skadan är redan skedd. Vi måste rannsaka vad vi bidragit till här och hitta strategier för att värna om den utsattas intergritet i kommande ärenden som liknar detta.

Jag tänker inte dela bilden, men ni har redan sett den. Det söta, bruna barnet med luciamundering i Åhléns reklam, som under helgen utsattes för vidriga attacker av rasister. Att välja en bild på ett barn med brun hudfärg, som dessutom av många lästes som en pojke, att posera som Lucia i företagets julkampanj, torde ha föregåtts av vissa etiska diskussioner. Åhléns visste nämligen mycket väl att bilden skulle provocera den rasistiska pöbeln, som runt jul är extra känsliga för kränkningar gentemot det hemtama och traditionella. När ett företag som Åhléns ändå väljer att använda en sådan bild torde de ha strategier för att värna om barnet och dess integritet. Vi ska såklart inte på förhand vika oss för dem som inte kan acceptera att samhället utvecklas. Vi ska stå upp för representationer som utmanar normer, men med ett sådant beslut följer ett stort ansvar.

Det som hände var att mängder av rasistiska påhopp fyllde kommentarsfältet under bilden på företagets facebooksida. Till sist organiserade sig människor under hashtagen #jagärhär för att bombardera kommentarsfältet med kärleksfulla och positiva kommentarer, där de även hyllade Åhléns för bilden. Mission accomplished för Åhléns! Såhär ser företags kommodifiering av politisk korrekthet ut. Åhléns hade vid publiceringen av bilden kunnat ha avsatt de resurser som krävdes för att rasismen inte skulle få ta plats i kommentarsfältet till att börja med, för att hålla forumet rumsrent och låta barnet slippa drabbas av hatet. Men nej, de skulle ju få så mycket mer uppmärksamhet genom att först låta drevet starta, för att sedan få hela den majoritet av befolkningen som värnar om allas lika värde på sin sida. Detta tillsammans med hyllningar för sin fina insats för mångfald! Först framåt kvällen reagerade Åhléns, rensade upp bland kommentarerna och skrev ett statement om allas lika värde. Detta möttes med hurrarop och tacksamhet.

Låter jag cynisk? Det här fallet är inte på något sätt unikt. Företag gör idag stor business på kommodifieringen av progressiva budskap i sin marknadsföreing, i syfte att bli virala på sociala medier och associerade med godhet. Kom ihåg detta: företagen följer marknadskrafternas villkor. De gör omvärldsanalyser för att se vartåt vindarna blåser för tillfället och utnyttjar sedan strömningar i tiden för att sälja. Deras kampanjer kan visa på positiva tecken i tiden, men är alltid grundade i viljan att sälja - inte godhet!

Bilden på Åhléns Lucia dyker nu upp i alla tänkbara sammanhang där folk vill göra politiska poänger. I memes, i nyhetsartiklar, i krönikor. Kan vi inte enas om att låta barnet slippa vara politiskt slagträ mer nu? Kan vi istället försöka bidra till att ett brunt barn som kan läsas som pojke bara kan få vara en fin Lucia?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar